ECOFISIOLOGY AND PLANT BREEDING IN FRUIT CROPS
Academic Year 2022/2023 - Teacher: Alessandra GENTILEExpected Learning Outcomes
Providing specific knowledge on traditional methods of plant breeding and new biotechnologies applied to the fruit crops.
Providing knowledge on the physiological mechanisms that govern relations between fruit plants and environment, with particular reference to the effects of light, temperature, water availability and nutrients
Course Structure
Lectures (49 hours) and tutorials (28 hours) by case studies and/or seminars, also on line.
If teaching is given in a mixed formula or remotely, necessary changes may be introduced to what was previously stated in order to comply with the provided and reported syllabus.
Learning assessment may be done remotely if necessary.
As a guarantee of equal opportunities and in compliance with current laws, interested students can ask for a personal interview in order to plan any compensatory and/or dispensatory measures, based on their specific needs and on teaching objectives of the discipline.
It is also possible to ask the departmental contacts of CInAP (Center for Active and Participatory Inclusion - Services for Disabilities and/or DSAs), in the persons of professors Giovanna Tropea Garzia and Anna De Angelis
Required Prerequisites
Attendance of Lessons
Attendance to the course is not compulsory, but recommended. Active participation allows the student to more easily acquire the ability to link the various topics covered by the program, the ability to report examples and the property of technical language, which are the subject of evaluation.
Detailed Course Content
Origin and biodiversity in fruit crops
Plant breeding traditional methods in fruit crops: selection, induced mutagenesis, cross and hybridization
Biotechnology in plant breeding: in vitro culture, genetic transformation, molecular markers
Photosynthesis
Transport and role of photosynthesis products
Water - plant relationships: root uptake, phloem transport, transpiration
Environmental factors of development: Light (Photomorphogenesis and photoperiod ) gravity, temperature
Mineral nutrition
Plant hormones
Textbook Information
n.1 - Arboricoltura Generale AA.VV. a cura di S. Sansavini - Patron Editore - Bologna
n.2 - Biotecnologie sostenibili AAVV. a cura di Galbiati et al.-Edagricole- Bologna
n.3 - Genetica e Genomica. G. Barcaccia, M. Falcinelli Vol. II e III - Liguori Editore - Napoli
n.4 - Elementi di Fisiologia Vegetale. N. Rascio. EdiSES - Napoli
Sussidi didattici forniti dal docente: articoli scientifici e presentazioni power point delle lezioni
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | variabilità e centri di origine delle specie coltivate | testo n.3 Vol II e sussidi del docente |
2 | germoplasma frutticolo: importanza, raccolta e conservazione | testo n.3 Vol II e sussidi del docente |
3 | obiettivi del miglioramento genetico per portinnesti e varietà | testo n.1 cap 6 e sussidi del docente |
4 | miglioramento genetico classico: mutazioni spontanee, chimere e selezione clonale | testo n. 1 cap. 6 e sussidi del docente |
5 | miglioramento genetico classico: incrocio, ibridazione, selezione dei semenzali | testo n.1 cap.6 e sussidi del docente |
6 | aspetti generali e applicazioni delle colture in vitro | testo n.3 Vol III e sussidi del docente |
7 | colture cellulari e induzione della variabilità somaclonale | testo n.3 Vol III e sussidi del docente |
8 | coltura di antere per l'ottenimento di aploidi, seme sintetico | testo n.3 Vol III e sussidi del docente |
9 | La trasformazione genetica: aspettative e criticità | testo n.2 capitoli 2, 12 e 13 e sussidi del docente |
10 | cisgenesi e genome editing | testo n. 2 cap. 3 e sussidi del docente |
11 | marcatori molecolari: generalità, classificazioni e applicazioni | testo n.3 Vol III, testo n.1 e sussidi del docente |
12 | richiami su PCR. elettroforesi e marcatori molecolari | testo n.3 Vol III e sussidi del docente |
13 | aspetti generali della radiazione solare e interazione chioma-luce | testo n.1 cap. 3 e sussidi del docente |
14 | fotomorfogenesi e fotoperiodo | testo n.4 cap. 9 e sussidi del docente |
15 | fotosintesi: pigmenti, fotosistema, fotoinibizione e fotoprotezione | testo n.4 cap. 4 e sussidi del docente |
16 | reazioni fotosintetiche: ciclo di Calvin-Benson e prodotti fotosintetici nelle piante C3, C4 e CAM | testo n.4 cap. 5 e sussidi del docente |
17 | ripartizione, trasporto ed utilizzazione dei prodotti della fotosintesi nelle piante arboree | testo n.1 cap.3, testo n.4 cap. 5 e sussidi del docente |
18 | assorbimento dell'acqua nella radice | testo n.4 cap. 1 e 2 e sussidi del docente |
19 | pressione radicale e trasporto xilematico | testo n.4 cap. 2 e sussidi del docente |
20 | traspirazione e controllo stomatico | testo n.4 cap. 2 e sussidi del docente |
21 | stress idrici e anossia radicale | testo n.1 cap. 3 e sussidi del docente |
22 | nutrizione minerale: disponibilità e assorbimento dei sali minerali | testo n.1 cap. 3, testo n.4 cap. 3 e sussidi del docente |
23 | resistenza agli stress termici e salini | testo n.1 cap. 3 e sussidi del docente |
24 | riduzione dei nitrati e sintesi degli aminoacidi, dei fenoli e dei terpenoidi | testo n.1 cap. 3 e sussidi del docente |
25 | ruolo degli ormoni e fitoregolatori nello sviluppo e fruttificazione della pianta | testo n.4 cap. 8 e sussidi del docente |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
Verification of learning takes place through an oral interview. The evaluation of the student's preparation will take place on the basis of the following criteria: learning ability and level of depth of the topics covered, properties of synthesis and exposition, and the student's ability to reason. Verification of learning can also be carried out electronically, should the conditions require it.
The vote follows the following scheme:
Unsuitable
Knowledge and understanding of the topic: Important shortcomings. Significant inaccuracies
Ability to analyze and synthesize: Irrelevant. Frequent generalizations. Inability to synthesize
Use of references: Completely inappropriate
18-20
Knowledge and understanding of the topic: At the threshold level. Obvious imperfections
Analysis and synthesis skills: Just enough skills
Use of references: As appropriate
21-23
Knowledge and understanding of the topic: Routine knowledge
Analysis and synthesis skills: It is capable of correct analysis and synthesis. Argue logically and consistently
Using references: Use standard references
24-26
Knowledge and understanding of the topic: Good knowledge
Analysis and synthesis skills: Has good analysis and synthesis skills. The arguments are expressed consistently
Using references: Use standard references
27-29
Knowledge and understanding of the topic: Knowledge more than good
Ability to analyze and synthesize: He has considerable abilities of analysis and synthesis
Use of references: Has explored the topics
30-30L
Knowledge and understanding of the topic: Excellent knowledge
Ability to analyze and synthesize: He has considerable abilities of analysis and synthesis.
Use of references: Important insights.