ECOFISIOLOGY AND PLANT BREEDING IN FRUIT CROPS

Academic Year 2022/2023 - Teacher: Alessandra GENTILE

Expected Learning Outcomes

Providing specific knowledge on traditional methods of plant breeding and new biotechnologies applied to the fruit crops. 

Providing knowledge on the physiological mechanisms that govern relations between fruit plants and environment, with particular reference to the effects of light, temperature, water availability and nutrients

Course Structure

Lectures (49 hours) and tutorials (28 hours) by case studies and/or seminars, also on line.

If teaching is given in a mixed formula or remotely, necessary changes may be introduced to what was previously stated in order to comply with the provided and reported syllabus.

Learning assessment may be done remotely if necessary.

As a guarantee of equal opportunities and in compliance with current laws, interested students can ask for a personal interview in order to plan any compensatory and/or dispensatory measures, based on their specific needs and on teaching objectives of the discipline. 
It is also possible to ask the departmental contacts of CInAP (Center for Active and Participatory Inclusion - Services for Disabilities and/or DSAs), in the persons of professors Giovanna Tropea Garzia and Anna De Angelis

Required Prerequisites

Basic knowledge of plant biology, general arboriculture and genetics

Attendance of Lessons

Attendance to the course is not compulsory, but recommended. Active participation allows the student to more easily acquire the ability to link the various topics covered by the program, the ability to report examples and the property of technical language, which are the subject of evaluation.

Detailed Course Content

Origin and biodiversity in fruit crops

Plant breeding traditional methods in fruit crops: selection, induced mutagenesis, cross and hybridization

Biotechnology in plant breeding: in vitro culture, genetic transformation, molecular markers

Photosynthesis

Transport and role of photosynthesis products

Water - plant relationships: root uptake, phloem transport, transpiration

Environmental factors of development: Light (Photomorphogenesis and photoperiod ) gravity, temperature

Mineral nutrition

Plant hormones

Textbook Information

n.1 - Arboricoltura Generale AA.VV. a cura di S. Sansavini - Patron Editore - Bologna

n.2 - Biotecnologie sostenibili AAVV. a cura di Galbiati et al.-Edagricole- Bologna

n.3 - Genetica e Genomica. G. Barcaccia, M. Falcinelli Vol. II e III - Liguori Editore - Napoli

n.4 - Elementi di Fisiologia Vegetale. N. Rascio. EdiSES - Napoli 

Sussidi didattici forniti dal docente: articoli scientifici e presentazioni power point delle lezioni

Course Planning

 SubjectsText References
1variabilità e centri di origine delle specie coltivatetesto n.3 Vol II e sussidi del docente
2germoplasma frutticolo: importanza, raccolta e conservazionetesto n.3 Vol II e sussidi del docente
3obiettivi del miglioramento genetico per portinnesti e varietàtesto n.1 cap 6 e sussidi del docente
4miglioramento genetico classico: mutazioni spontanee, chimere e selezione clonaletesto n. 1 cap. 6 e sussidi del docente
5miglioramento genetico classico: incrocio, ibridazione, selezione dei semenzalitesto n.1 cap.6 e sussidi del docente
6aspetti generali e applicazioni delle colture in vitrotesto n.3 Vol III e sussidi del docente
7colture cellulari e induzione della variabilità somaclonaletesto n.3 Vol III e sussidi del docente
8coltura di antere per l'ottenimento di aploidi, seme sinteticotesto n.3 Vol III e sussidi del docente
9La trasformazione genetica: aspettative e criticitàtesto n.2 capitoli 2, 12 e 13 e sussidi del docente
10cisgenesi e genome editingtesto n. 2 cap. 3 e sussidi del docente
11marcatori molecolari: generalità, classificazioni e applicazionitesto n.3 Vol III, testo n.1 e sussidi del docente
12richiami su PCR. elettroforesi e marcatori molecolari testo n.3 Vol III e sussidi del docente
13aspetti generali della radiazione solare e interazione chioma-lucetesto n.1 cap. 3 e sussidi del docente
14fotomorfogenesi e fotoperiodotesto n.4 cap. 9 e sussidi del docente
15fotosintesi: pigmenti, fotosistema, fotoinibizione e fotoprotezionetesto n.4 cap. 4 e sussidi del docente
16reazioni fotosintetiche: ciclo di Calvin-Benson e prodotti fotosintetici nelle piante C3, C4 e CAM testo n.4 cap. 5 e sussidi del docente
17ripartizione, trasporto ed utilizzazione dei prodotti della fotosintesi nelle piante arboreetesto n.1 cap.3, testo n.4 cap. 5 e sussidi del docente
18assorbimento dell'acqua nella radicetesto n.4 cap. 1 e 2 e sussidi del docente
19pressione radicale e trasporto xilematicotesto n.4 cap. 2 e sussidi del docente
20traspirazione e controllo stomaticotesto n.4 cap. 2 e sussidi del docente
21stress idrici e anossia radicaletesto n.1 cap. 3 e sussidi del docente
22nutrizione minerale: disponibilità e assorbimento dei sali mineralitesto n.1 cap. 3, testo n.4 cap. 3 e sussidi del docente
23resistenza agli stress termici e salinitesto n.1 cap. 3 e sussidi del docente
24riduzione dei nitrati e sintesi degli aminoacidi, dei fenoli e dei terpenoiditesto n.1 cap. 3 e sussidi del docente
25ruolo degli ormoni e fitoregolatori nello sviluppo e fruttificazione della piantatesto n.4 cap. 8 e sussidi del docente

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Verification of learning takes place through an oral interview. The evaluation of the student's preparation will take place on the basis of the following criteria: learning ability and level of depth of the topics covered, properties of synthesis and exposition, and the student's ability to reason. Verification of learning can also be carried out electronically, should the conditions require it.

The vote follows the following scheme:

Unsuitable

Knowledge and understanding of the topic: Important shortcomings. Significant inaccuracies
Ability to analyze and synthesize: Irrelevant. Frequent generalizations. Inability to synthesize
Use of references: Completely inappropriate

18-20

Knowledge and understanding of the topic: At the threshold level. Obvious imperfections
Analysis and synthesis skills: Just enough skills
Use of references: As appropriate

21-23

Knowledge and understanding of the topic: Routine knowledge 
Analysis and synthesis skills: It is capable of correct analysis and synthesis. Argue logically and consistently
Using references: Use standard references

24-26

Knowledge and understanding of the topic: Good knowledge
Analysis and synthesis skills: Has good analysis and synthesis skills. The arguments are expressed consistently
Using references: Use standard references

27-29

Knowledge and understanding of the topic: Knowledge more than good
Ability to analyze and synthesize: He has considerable abilities of analysis and synthesis
Use of references: Has explored the topics

30-30L

Knowledge and understanding of the topic: Excellent knowledge
Ability to analyze and synthesize: He has considerable abilities of analysis and synthesis.
Use of references: Important insights.