FONDAMENTI DI ARBORICOLTURA E SELVICOLTURA GENERALE
Academic Year 2023/2024 - Teacher: Elisabetta NICOLOSIExpected Learning Outcomes
The course aims to provide to the student all the necessary knowledge about the tree and the multifunctional role that it can assume in the different environments and agroecosystems: arboretum, forest and urban environment.
The course will provide the basic notions on the morphology of the tree, its physiology, and the interaction that it can assume with the surrounding environment, in natural contexts, in productive and urban cultivation areas also with reference to the constraints related to the different environmental conditions and the multiple functions (productive, landscaping and ornamental) that it can undergo.
Moreover, information will be provided on different cultivation techniques that can be used for the optimal trees management according to several objectives in different contexts.
Course Structure
The lectures will mainly take place in the classroom, some demonstrations will be carried out in the laboratory. The course includes two external technical visits.
If the teaching should be carried out in mixed mode or remotely, it may be necessary to introduce changes with respect to previous statements, in line with the programme planned and outlined in the syllabus.
As a guarantee of equal opportunities and in compliance with current laws, interested students can ask for a personal interview in order to plan any compensatory and/or dispensatory measures, based on their specific needs and on teaching objectives of the discipline.
It is also possible to ask the departmental contacts of CInAP (Center for Active and Participatory Integration - Services for Disabilities and/or DSAs), in the persons of professors Giovanna Tropea Garzia and Anna De Angelis.
Detailed Course Content
The course is divided into two parts: the first will deal with various aspects related to general arboriculture, the second will analyzed forestry aspects. In particular:
- Morphological and physiological tree aspects
- Propagation systems: reproduction and multiplication. Brief notes on nursery technique
- Relations between tree and environment
- Brief notes on the fruiting cycle
- Tree and the arboretum planting system
- Criteria for choosing species and varieties
- Main tree management in relation to the environmental context
- Training systems and fruit tree pruning
- Silvicultural systems
- Analysis and description of the main forest parameters
- Forest management and treatment
- Examples of multifunctional agroforestry tree systems
Textbook Information
1. Peano C., Sottile F. (2019) 'Principi di Arboricoltura'. EdiSES srl - Napoli
2. Piussi P., Alberti G. (2015) 'Selvicoltura generale. Boschi, società e tecniche colturali'. Collana Scienze forestali e Ambientali. Compagnia delle Foreste srl - Arezzo
Other texts for consultation:
- Sansavini et al. (2012) 'Arboricoltura generale'. Patron editore Bologna
- Piussi P. (1994) 'Selvicoltura generale'. UTET
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | ARBORICOLTURA GENERALE | |
2 | 1. Organografia e morfologia della pianta arborea | Testo 1: pagg. 7-24, schemi delle lezioni |
3 | 1.1 Apparato ipogeo | Testo 1: pagg. 8-13, schemi delle lezioni |
4 | 1.2 Apparato epigeo | Testo 1: pagg. 13-24, 42-47, schemi delle lezioni |
5 | 2. Ciclo vegetativo | Testo 1: pagg. 51-64, schemi delle lezioni |
6 | 2.1 Aspetti fisiologici | Testo 1: pagg. 52-57, schemi delle lezioni |
7 | 2.2 Ciclo vitale e attività vegetativa | Testo 1: pagg. 58-64, schemi delle lezioni |
8 | 3. Cenni sul Ciclo di fruttificazione | Testo 1: pagg. 67-79, schemi delle lezioni |
9 | 4. Propagazione delle piante arboree | Testo 1: pagg. 83-115, schemi delle lezioni |
10 | 4.1 La riproduzione | Testo 1: pagg. 85-87, schemi delle lezioni |
11 | 4.2 La moltiplicazione | Testo 1: pagg. 90-114, schemi delle lezioni |
12 | 4.3 Tecnica vivaistica | Testo 1: pagg. 115-117, schemi delle lezioni |
13 | 5. Impianto e gestione dell'arboreto | Testo 1: pagg. 153-185, schemi delle lezioni |
14 | 5.1 Criteri di scelta di specie e varietà | Testo 1: pagg. 154-167, schemi delle lezioni |
15 | 5.2 Forme di allevamento | Testo 1: pagg. 169-172, schemi delle lezioni |
16 | 5.3 Operazioni di potatura | Testo 1: pagg. 180-185, schemi delle lezioni |
17 | 6. Relazioni albero e ambiente | Testo 1: pagg. 25-47, 187-231, schemi delle lezioni |
18 | 6.1 Clima e piante arboree | Testo 1: pagg. 26-41, schemi delle lezioni |
19 | 6.2 Nutrizione minerale | Testo 1: pagg. 188-203, schemi delle lezioni |
20 | 6.3 L'acqua e la gestione idrica | Testo 1: pagg. 205-216, schemi delle lezioni |
21 | 6.4 Gestione del suolo | Testo 1: pagg. 221-231, schemi delle lezioni |
22 | SELVICOLTURA GENERALE | |
23 | 1. Obiettivi, mezzi e sistemi selvicolturali | Testo 2: pagg. 15-23, 235-244, schemi delle lezioni |
24 | 2. La stazione forestale | Testo 2: pagg. 107-109, schemi delle lezioni |
25 | 3. Nozioni di biologia forestale | Testo 2: pagg. 65-87, schemi delle lezioni |
26 | 4. Analisi e descrizione dei parametri del bosco | Testo 2: pagg. 113-139, 257-333, schemi delle lezioni |
27 | 4.1 Struttura, composizione, densità | Testo 2: pagg. 113-139, schemi delle lezioni |
28 | 4.2 Forme di governo e tipo di trattamento | Testo 2: pagg. 257-333, schemi delle lezioni |
29 | 5. La fustaia | Testo 2: pagg. 257-308, schemi delle lezioni |
30 | 6. Il bosco ceduo | Testo 2: pagg. 311-333, schemi delle lezioni |
31 | 7. Cenni di vegetazione forestale in Italia | Testo 2: pagg. 159-184, schemi delle lezioni |
32 | 8. Funzioni del bosco | Testo 2: pagg.363-385, schemi delle lezioni |